IDstories Situationsmodell för informationshantering

De tre första frågorna betraktar information och kommunikation ur ett användarperspektiv. Den fjärde frågan handlar om informationsägarens perspektiv.

Fråga 1

Vi är alla på många olika ställen

Sitter ensam på tåget, går på stan, står framför ett skyltfönster, är på mitt rum på jobbet, fikar på ett café, ute med hunden, är i sommarhuset ...

Fråga 2

Vi vill olika saker vid olika tillfällen

Berätta för någon annan, kunna hitta IDstoryn och läsa senare, se en video, informera en tänkbar kund, se hela IDstoryn nu ...

Fråga 3

Vi har olika resurser vid olika tillfällen

Papper och penna, bara penna, en mobiltelefon, en dator, en mobil med kamera, en mobil med GPS, en mobil med NFC ...

Fråga 4

Vad har informationsägaren gjort möjligt?

En www.adress, en IDstory, en IDskylt, ett företagsnamn, en gatuadress, en trycksak, en QR kod ...

Det är kombinationen av dessa fyra frågor, som avgör hur lätt/svårt det är att inleda en kommunikationsprocess. I mobilbranschen talar man om Location-Based-Services (LBS). IDstories talar om Situation-Based-Services (SBS) och om informationsbekvämlighet. SBS uttrycker, som jag ser det, mer fokus på en persons unika situation och önskan än just den geografiska platsen.

Informationsbekvämlighet

Informationsbekvämlighet betyder att det alltid och överallt ska vara så lätt som möjligt att få veta mer om det man är intresserad av och att kunna informera andra.

Vi har hittat på begreppet informationsbekvämlighet, som är en referens till "information convenience". Att tillföra mer närhet och närservice till tjänster och produkter är en stark drivkraft i utvecklingen. Man talar t ex om convenience food, 24-timmars myndigheten och att göra bankaffärer när man så önskar.

IDstories bidrar till att
lösa några vardagliga informationsönskemål

Din situation och tillgängliga verktyg

Grundläggande är i vilken situation man befinner sig, när man vill veta mer eller berätta mer, vad man vill, vilka verktyg har man till förfogande i den aktuella stunden och vad har informationsägaren gjort möjligt.

Every-www-here och every-wear

Mobilen är både en Every-www-here och en every-wear. De flesta som lämnar hemmet eller kontoret kollar sina nycklar, plånboken/handväskan och att man inte glömt mobilen.

Plattformsbyte - Mobil, "iPad", PC och TV

Använd IDstories-tjänsten, för att "fånga IDentiteten" för ett objekt och välja i vilken plattform du elller någon annan vill läsa och se mer. Detta var vår vision när vi startade IDstories 1997.